TENTERA TINTA

Flag Counter

Tuesday, August 16, 2016

PEMBELAJARAN ABAD KE-21 ; AKTIVITI PERMAINAN BAHASA

Assalamualaikum.


Pembelajaran abad ke-21 merupakan elemen yang penting dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM). Oleh itu, menjadi kewajiban bagi setiap guru untuk melengkapkan diri dalam merealisasikan suasana pembelajaran abad ke-21 yang bukan sekadar berasaskan penggunaan Teknologi Maklumat & Komunikasi (TMK) semata.

Masukan kali ini aku akan kongsikan beberapa aktiviti permainan bahasa untuk menarik minat murid-murid melibatkan diri secara aktif dalam kelas. Aktiviti-aktiviti yang aku senaraikan ini merupakan aktiviti yang biasa aku gunakan dalam kelas sewaktu aku mengajar subjek Bahasa Melayu. Ada aktiviti sedia ada dan ada juga aktiviti yang aku ambik daripada permainan dalam Super Spontan. 

Aktiviti Permainan Bahasa 

1. Main Peranan
   - Murid diberi tanggungjawab untuk memegang watak atau bermain        dengan peranan.
   - Murid akan membuat persembahan dengan memainkan watak                berdasarkan tajuk PdP semasa.
   - Aktiviti ini memerlukan sedikit masa untuk membuat persediaan.

2. Kerusi Panas
   - Aktiviti susulan selepas murid membuat bacaan tentang sesuatu        topik. 
   - Seorang murid akan duduk di atas kerusi yang disediakan dan          menjadi 'pakar' atau 'watak' 
   - 'Pakar' atau 'watak' akan menjawab segala soalan berkaitan          topik yang dilontarkan oleh murid lain.(Masteri)
3. Mestamu
   - Melagukan sajak tanpa muzik.
   - Murid berbincang dalam kumpulan dengan memilih lagu kegemaran        mereka untuk melagukan sajak.
   - Murid membuat persembahan di hadapan kelas.

4. Pemberita Kepala Tiga
   - Tiga orang murid dipilih ke hadapan.
   - Murid membaca teks bacaan dengan nada pembaca berita.
   - Seorang murid akan membaca satu patah perkataan sahaja secara        berselang seli sehingga ke perkataan terakhir dalam teks            bacaan.
   - Murid membaca perkataan yang salah akan dikeluarkan dan diganti      dengan murid yang lain.

5. Sketsa Ayat Penyata
   - Menguji kretiviti dan ketangkasan murid berbicara.
   - Murid diberikan satu topik.
   - Empat orang murid dipilih ke hadapan.
   - Murid hanya boleh bertutur menggunakan ayat penyata sahaja.
   - Jika murid menggunakan selain daripada ayat penyata maka murid 
     itu akan dikira teringkir dan diganti dengan murid lain.

6. Sketsa Tanda Tanya
   - Menguji kretiviti dan ketangkasan murid bersoal.
   - Murid diberikan satu topik.
   - Empat orang murid dipilih ke hadapan.
   - Murid hanya boleh bertutur menggunakan ayat tanya sahaja.
   - Jika murid menggunakan selain daripada ayat tanya maka murid 
     itu akan dikira teringkir dan diganti dengan murid lain.

7. Abjad Berantai
   - Menguji ketangkasan idea dan kreativiti murid.
   - Tiga/empat orang murid dipilih ke hadapan.
   - Murid diberikan satu topik.
   - Murid akan menyebut perkataan/frasa/ayat yang dimulakan dengan      sesuatu huruf secara berturutan.
     Contoh : Murid 1 : huruf A - Ayah dari mana?
              Murid 2 : huruf B - Baru balik dari kedai.
              Murid 3 : huruf C - Cantik kasut ayah. 
   - Jika murid melangkau huruf maka murid itu akan dikira                tersingkir dan diganti dengan murid lain.

8. Ganti Kata
   - Menguji ketangkasan idea dan kreativiti murid.
   - Tiga orang murid dipilih ke hadapan.
   - Murid diberikan satu situasi.
   - Murid akan membuat lakonan spontan berdasarkan situasi yang          diberikan.
   - Jika loceng berbunyi maka murid perlu menukar perkataan lain        sehingga loceng tidak berbunyi.

9. Dahi Kata
   - Menguji berfikir kreatif.
   - Tiga orang murid dipilih ke hadapan.
   - Murid diberikan satu situasi.
   - Setiap murid akan diikat satu perkataan di dahi masing-masing.
   - Murid akan bermain situasi sehingga salah seorang daripada          murid menyebut perkataan di atas dahi mereka sendiri. 


Sedikit perkongsian yang boleh diguna pakai oleh rakan-rakan guru untuk menjadikan aktiviti dalam kelas lebih menarik selain menggunakan Teknologi ICT. Kalau murid aku sendiri mereka lebih suka dengan aktiviti 'Pemberita Kepala Tiga'. Semoga sekuman perkongsian ini dapat memberi manfaat buat semua yang membaca masukan ini. Kalau suka jangan suka saja, maka sudi-sudikanlah kongsi maklumat tidak seberapa ini. :)

~sayangkan anak kita rotankan, sayangkan ilmu kita kongsikan~